Εξόρμηση για κάστανα

Αν και έχουμε φτάσει ήδη στις 21 Οκτωβρίου, ο καιρός καλά κρατά και το εκμεταλλευόμαστε όσο μπορούμε. Το χθεσινό Σάββατο είπαμε να κάνουμε κάτι διαφορετικό.

Βρεθήκαμε λοιπόν 21 άτομα, πολλά εκ των οποίων συναντιόμασταν για πρώτη φορά, μοιραστήκαμε σε πέντε αυτοκίνητα και ξεκινήσαμε με προορισμό τα χωριά Δίλοφο και Πεντάλοφο στο Βόιο Κοζάνης, με βασικό σκοπό να απολαύσουμε τα αγαθά της φύσης μαζεύοντας παράλληλα μερικά (κιλά!) κάστανα.

Η στάση μας λίγο πριν το χωριό Δίλοφο ήταν και η πρώτη μας επαφή με τις καστανιές. Παρκάραμε τα αυτοκίνητα στην άκρη του δρόμου, αποβιβαστήκαμε, πήραμε γάντια, ξύλα, σακούλες και ξεχυθήκαμε στο δάσος. Μάλιστα επειδή ήμασταν και αρκετά άτομα, διασκορπιστήκαμε για να μην εμποδίζουμε ο ένας τον άλλο και αφοσιωθήκαμε στη συγκομιδή των καρπών. Ευτυχώς είχαν πέσει ήδη αρκετοί καρποί από τα δέντρα και είχαν ανοίξει, οπότε το έργο μας ήταν σχετικά εύκολο, δεδομένου ότι τα κάστανα έχουν ένα εξωτερικό περίβλημα όμοιο με αχινό.

Το έργο της συγκομιδής διέκοψε ένας ντόπιος, κάτοικος του χωριού το καλοκαίρι, ο οποίος μας επέπληξε για τη λαθραία συλλογή κάστανων από τα δέντρα του χωριού. Επισημαίνω βέβαια πως τα δέντρα ήταν ακριβώς δίπλα στο δρόμο και εννοείται εκτός χωραφιών. Συνομιλώντας ευγενικά με τον καλό κύριο, η συζήτηση άναψε, τα κοπλιμέντα για το χωριό και το εκπληκτικό τοπίο τον συγκίνησαν, ακολούθησαν οι ερωτήσεις "από πού είστε", "τίνος παιδιά είστε", "αν έχετε ξαναέρθει στο χωριό μας" με κατάληξη τελικά να μαζεύει κάστανα για μας! Μα τι καλός κύριος!

Μετά το τέλος του πρώτου γύρου συγκομιδής, ξαναμπήκαμε στα αυτοκίνητα και προχωρήσαμε μέχρι το χωριό. Το Δίλοφο είναι χωριό του Νομού Κοζάνης, μετρά περίπου 100 κατοίκους το καλοκαίρι αλλά το χειμώνα είναι σχεδόν ακατοίκητο. Είναι χτισμένο στα 965 μ. υψόμετρο, σε ένα καταπράσινο τοπίο και περιτριγυρίζεται από λόφους. Η γεωγραφική του θέση ήταν ο βασικός λόγος που το Δίλοφο αποτέλεσε καταφύγιο για κυνηγημένους Έλληνες σε παλαιότερα χρόνια, ενώ αποτελούσε βασικό σταθμό ανεφοδιασμού κατά τη διάρκεια των μακεδονικών αγώνων. Από πλευράς αρχιτεκτονικής, αποτελεί άξιο παράδειγμα της τοπικής παράδοσης, γεγονός που συνεπάγεται πέτρινα σπίτια και πλακόστρωτα καλντερίμια. Η αρχική ονομασία του οικισμού ήταν Λιμπόχοβο. Πραγματικά πρόκειται για ένα πολύ όμορφο χωριό με θέα στους γύρω λόφους, που αν και ήταν ακατοίκητο, δεν έμοιαζε εγκαταλελειμμένο.

dilofo

Η δεύτερη στάση μας ήταν στο χωριό Πεντάλοφος ή Πεντάλοφο. Χτισμένο στα 1040 μ. υψόμετρο, πρόκειται για ένα μεγάλο χωριό, κάποτε κεφαλοχώρι της περιοχής, με εξαιρετική αρχιτεκτονική, χάρη στην οποία ακόμα και σήμερα διατηρεί αμείωτη τη γραφικότητά του. Η μεγάλη εκκλησία, το ψηλό ρολόι και τα πέτρινα σπίτια σε συνδυασμό με το μέγεθος του χωριού διαμορφώνουν τον επιβλητικό του χαρακτήρα. Περπατώντας στα πλακόστρωτα σοκάκια του μεταφέρεσαι νοητά στην εποχή που ο Πεντάλοφος ήταν ένα από τα πιο ζωντανά χωριά της περιοχής αν και αντικρίζοντας τις παλιές ταμπέλες κλειστών πλέον μαγαζιών, προσγειώνεσαι απότομα, νιώθοντας τα απομεινάρια της χαμένης αίγλης του.

pentalofo1

pentalofo2

Η αρχική ονομασία του χωριού ήταν Ζουμπάνι, αργότερα άλλαξε σε Πετρόβουνο και τελικά έγινε Πεντάλοφο. Ήταν το σημαντικότερο και μεγαλύτερο μαστοροχώρι της Κοζάνης. Οι κάτοικοι ήταν κορυφαίοι χτίστες και σε αυτούς οφείλεται η αρχιτεκτονική του χωριού, χάρη στην οποία έχει ανακηρυχθεί παραδοσιακός οικισμός.

pentalofo3

pentalofo4

Η επίσκεψή μας στο χωριό συνοδεύτηκε με καφέ στην πλατεία και συνομιλία με μερικούς ντόπιους, οι οποίοι ήταν εξαιρετικά ευγενικοί και φιλόξενοι. Να σημειώσω εδώ ότι αν και περιμένει κανείς να μην υπάρχει ιδιαίτερη οργάνωση στα καταστήματα του χωριού, η πιτσαρία - καφετέρια στην πλατεία ήταν απόλυτα οργανωμένη και ικανοποίησε τα γούστα ακόμα και των πιο απαιτητικών που έφτασαν στον Πεντάλοφο για να πιουν υπέροχο ζεστό καπουτσίνο!

Λίγο πριν το πέρας της παραμονής μας στο χωριό, ένας ευγενέστατος κύριος, που όπως αποδείχθηκε ήταν γνωστός γνωστού, μας παρότρυνε να πάμε στον παλιό δρόμο Πενταλόφου - Διλόφου που όπως είπε είναι γεμάτος καστανιές! Εννοείται ότι δε γνώριζε ότι στα πορτ μπαγκάζ των αυτοκινήτων είχαμε ήδη μερικές σακούλες κάστανα. Φυσικά, δεν μπορούσαμε να παραβούμε τις συμβουλές του, οπότε στην επιστροφή μας προς το Δίλοφο, επιλέξαμε τον παλιό δρόμο, που αν και χωματόδρομος μας επιφύλαξε την ωραιότερη έκπληξη! Πανέμορφο τοπίο άλλοτε με δέντρα αριστερά και δεξιά του δρόμου και άλλοτε με υπέροχη θέα στις γύρω πλαγιές.

nature

Ακολούθησε νέα στάση για κάστανα στην οποία γέμισαν και άλλες σακούλες, δείχνοντας εν μέρει και την απληστία του ανθρώπου όταν πρόκειται για δωρεάν αγαθά. Κατά τη διάρκεια και αυτής της συγκομιδής έγινε ακόμα μια συνάντηση με ντόπιο κύριο και δώσαμε νέα αναφορά για το ποιοι είμαστε, από που ερχόμαστε, αν μας αρέσουν τα κάστανα κτλ, μέχρι που κάποιος από την παρέα έδωσε το σύνθημα της αναχώρησης. Ευτυχώς γιατί διαφορετικά ίσως ήμασταν ακόμα εκεί. Σιγά σιγά συγκεντρωθήκαμε και πάλι στα αυτοκίνητα συγκρίνοντας χιουμοριστικά τις ποσότητες κάστανων που συγκέντρωσε ο καθένας, αν και δε βγάλαμε τελικό νικητή.

Στο δρόμο της επιστροφής, κάναμε άλλες δύο στάσεις, μία για φαγητό και μία για έναν καφέ ακόμα, μέχρι που μας πήρε η νύχτα. Όταν φτάσαμε στο σπίτι, άδειασα τις σακούλες καθάρισα εξωτερικά τα κάστανα από χώματα και σκόνη και τα τοποθέτησα σε ένα δίσκο. Κάνοντας ένα σύντομο απολογισμό της ημέρας και παρά τη σχετική κούραση, ένιωσα ότι πέρασα ένα διαφορετικό Σάββατο. Τα φθινοπωρινά χρώματα της φύσης, τα γραφικά χωριά, οι φιλόξενοι άνθρωποι, η πρωτόγνωρη εμπειρία της συλλογής καρπών απευθείας από το δάσος, με ακολουθούσαν και μου έφερναν στο νου τις εικόνες της φύσης και της ατελείωτης θέας, εικόνες όμορφες και ξεκούραστες σαν ζωγραφιές. Κοιτώντας τέλος τα κάστανα πάνω στο δίσκο, δε μπορούσα παρά να σκεφτώ ότι είχαμε μαζέψει ένα βουνό από κάστανα!

chestnuts2

« Οκτώβριος 2020 »
      1 2 3 4
26 27 28 29 30 31
05.02.2014

Love in music, smells like Middle East

Μερικές φορές το καλύτερο κομμάτι μιας ταινίας είναι το soundtrack.

20.04.2015

Orliakas Race 2015: Μια υπέροχη αθλητική γιορτή

Μια υπέροχη μέρα! Μια εξαιρετική αθλητική γιορτή! Μια άρτια διοργάνωση! Ένα γραφικό χωριό, ένα απείρου κάλλους φυσικό τοπίο, τόσα χαμογελαστά πρόσωπα, τόσοι άνθρωποι γεμάτη ενέργεια! Πόσο όμορφα περάσαμε!

Και όλα αυτά στο Σπήλαιο, ένα από τα πιο γνωστά χωριά των Γρεβενών που βρίσκεται στον Όρλιακα, ένα ιδιαίτερο βουνό με πολύ πλούσια βλάστηση. Με αφετηρία και τερματισμό στο χωριό, την Κυριακή 19 Απριλίου 2015, πραγματοποιήθηκαν δύο αγώνες δρόμου, ο Orliakas Adventure Race με μήκος 33 χιλιόμετρα και ο Portitsa Trail με μήκος 7,5 χιλιόμετρα. Τους αγώνες διοργάνωσαν οι πάντα δραστήριοι Δρομείς Υγείας Γρεβενών με τη βοήθεια φορέων της πόλης, χορηγών και πλήθους εθελοντών.

18.04.2013
Μια χειροποίητη μολυβοθήκη

Να μια κατασκευή πολύ εύκολη, πολύ οικονομική και πολύ πρακτική. Μια μεγάλη μολυβοθήκη που και χειροποίητη είναι και φτιαγμένη με φαντασία και δεν απαιτεί μεγάλο ταλέντο στις κατασκευές. Βολεύει δε ιδιαίτερα για μικρά παιδιά που μπορούν να μαζεύουν εκεί όλα τα μολύβια, τις μπογιές, τους μαρκαδόρους, τους χάρακες, τα ψαλίδια τους...

03.06.2013
Καλοκαιρινή διακόσμηση

Λευκό, γαλάζιο, φυσικό χρώμα ξύλου, καλάμια, ξύλα που ξεβράζει η θάλασσα, κοχύλια, αστερίες, βότσαλα και οτιδήποτε άλλο χωράει η φαντασία μας και μας θυμίζει καλοκαίρι μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ντύσουμε το σπίτι μας με την καλοκαιρινή στολή του.

14.10.2013
Roy Orbison - You Got It

Ένα γλυκό τραγούδι, που όποτε το ακούω μου φτιάχνει τη διάθεση..

31.12.2012

Η Βασιλόπιτα

Έτοιμη η βασιλόπιτα! Φέτος είπα τουλάχιστον γι αυτό το γλυκό, να κάνω μία παύση με τους πειραματισμούς και να κάνω την κλασική συνταγή της μαμάς, που τόσα χρόνια ξέρουμε και αγαπάμε!

06.02.2014

Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς Πλοήγησης στο Διαδίκτυο

Διάφορα τεχνολογικά επιτεύγματα, όπως τα κινητά τηλέφωνα, οι υπολογιστές και το διαδίκτυο βρίσκονται εδώ και χρόνια στο επίκεντρο της καθημερινής μας ζωής. Περπατάς στο δρόμο και βλέπεις πως οι περισσότεροι μιλούν ή ασχολούνται με το κινητό, μπαίνεις σε μέσα μαζικής μεταφοράς και οι επιβάτες παίζουν παιχνίδια ή σερφάρουν μέσω κινητών και ταμπλέτων, περιμένεις σε μια στάση ή στο αεροδρόμιο και γίνεται το ίδιο. Στις καφετέριες επικρατεί η ίδια κατάσταση. Βλέπεις γονείς να βγάζουν τα παιδιά τους έξω και αντί για μπάλα να τους δίνουν την ταμπλέτα ή το κινητό για να περάσουν το χρόνο τους σερφάροντας.

10.02.2015

Sam Smith - Stay With Me

Σύμφωνα με όλους ήταν ο μεγάλος νικητής των φετινών 57ων Grammy Awards, κερδίζοντας στις 4 από τις 6 κατηγορίες στις οποίες ήταν υποψήφιος. Ο λόγος για τον νεαρό Βρετανό τραγουδιστή και τραγουδοποιό Sam Smith.

07.12.2012
Πόσο maresei η Παρασκευή

Επιτέλους Παρασκευή απόγευμα! Τι καλά! Ώρα για χαλάρωση, ξεκούραση και να ασχοληθούμε με όσα μας αρέσουν...

02.03.2014

Gadjo Dilo - Σου σφυρίζω

"Σου σφυρίζω
για να βγεις σου σφυρίζω
και σιγομουρμουρίζω
το δικό μας σκοπό.."

05.08.2014

Πρόσβαση για όλους στη θάλασσα

Ολοένα και περισσότερες τέτοιες υποδομές εμφανίζονται στις παραλίες και μας κάνουν να νιώθουμε, αν όχι και να είμαστε, κάπως πιο πολιτισμένοι! Υποδομές που θα έπρεπε να υπάρχουν χρόνια τώρα για να δίνουν σε όλους το δικαίωμα να απολαμβάνουν ένα από τα ελεύθερα αγαθά, το περιζήτητο - κατά τους καλοκαιρινούς κυρίως μήνες - δροσερό νερό της θάλασσας! Φυσικά κάλλιο αργά παρά ποτέ!

19.05.2013
Θωμαή Απέργη - One last kiss

Τη Θωμαή Απέργη την ξεχωρίσαμε αρκετούς μήνες πριν, με το πρώτο άκουσμα του τραγουδιού "Μια βραδιά". Έκτοτε παρακολουθούμε την πορεία της και μας αρέσουν το ιδιαίτερο ύφος της, η εξαιρετική φωνή της και οι μουσικές επιλογές της.

13.12.2012

Get Well Soon - Roland, I feel you

Πολύ μ'αρέσει η μελωδία του.. πράγματι sweet melody.. όπως αναφέρεται κ στους στίχους..

19.12.2012

Χριστουγεννιάτικη βόλτα στην Πράγα

Πήραμε μια γεύση από τη στολισμένη Βουδαπέστη, να μην πάρουμε μια μικρή γεύση και από την Πράγα; Φέτος είναι οι δυο TOP προορισμοί των φίλων μας για τις ημέρες των γιορτών.

19.03.2014

Επιτέλους Άνοιξη!

Περάσαμε τα μέσα Μάρτη πια, ο καιρός ανοιξιάτικος και αρχίζει να μας τρελαίνει. Όχι πως είχαμε βαρύ χειμώνα αλλά όταν βλέπεις τη φύση να ξυπνάει, τα δέντρα ανθισμένα, όλα να πρασινίζουν και να έχουν περάσει 5-6 μήνες κλεισούρας, όπως και να το κάνουμε, χαίρεσαι, ξαλαφρώνεις και από τα έξοδα θέρμανσης και επανέρχεται η (πιθανή) χανένη αισιοδοξία σου.

09.07.2014

Ο παλιός μπουφές σε κεντρική θέση

Ένας παλιός μπουφές σαν αυτόν της φωτογραφίας υπάρχει σε πολλά σπίτια. Άλλοτε περιέχει κούπες, ποτήρια, τα καλά (μόνιμα κλεισμένα) σερβίτσια και άλλοτε χρησιμεύει ακόμα και για την αποθήκευση παπουτσιών. Σε κάθε περίπτωση είναι ένα κομμάτι που οι περισσότεροι έχουμε βαρεθεί αφού τον βλέπουμε σε ένα μέρος του πατρικού μας σπιτιού από τότε που ήμασταν παιδιά. Ήρθε η ώρα να τον "δούμε αλλιώς" και να στήσουμε τη διακόσμηση ενός δωματίου με επίκεντρο το συγκεκριμένο έπιπλο.

16.09.2013

Κυκλαδονήσια - Καλοκαιρινή περιπλάνηση (Μέρος 4ο)

Το ταξίδι συνεχίζεται λοιπόν με προορισμό την πρωταγωνίστρια του τουρισμού, την εκπληκτική Σαντορίνη. Το προφέρεις και γεμίζει το στόμα σου. Όχι, το Θήρα δε μ'αρέσει.

12.11.2013

Τραχανάς Βελουτέ

Τι θα λέγατε για μια διαφορετική σούπα στα γρήγορα;

28.02.2013

Ξανά-σκέψου την Αθήνα

Χθες το μεσημέρι παρακολουθήσαμε με έντονο ενδιαφέρον την παρουσίαση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού "Re-think Ahens" - "Ξανά-σκέψου την Αθήνα" στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Αποτελέσματα που φαίνεται να δίνουν ένα νέο όραμα και μια νέα διάσταση στην πρωτεύουσα.

28.01.2013
Νέες χρήσεις για τις παλιές ξύλινες σκάλες

Είναι μερικά πράγματα που δεν πρέπει να πηγαίνουν χαμένα. Και όταν τα δούμε με φαντασία μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και να δημιουργήσουμε όμορφες γωνιές.

08.02.2016

Η Δέσποινα και η πρότασή της για την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου - DIY massage oil

Έχεις μια φίλη, φίλη καρδιακή, φίλη που την κοιτάς και σε κοιτά και δε χρειάζεται να πεις πολλά. Φίλη που μαζί της έμαθες να μοιράζεσαι τα "μυστικά" της εφηβείας, τα καλά και τα άσχημα, το φοιτητικό χαρτζιλίκι, που το μεγαλύτερο μέρος του το έδινες στον ΟΤΕ για τις δεκάδες κλήσεις που κατόρθωναν να καλύψουν τα 504 χλμ. που σας χώριζαν. Φίλη από αυτές που δε συναντάς συχνά, φίλη που κι αν δεν της μιλάς συχνά, ξέρεις ότι χαίρεται ειλικρινά με τη χαρά σου και στενοχωριέται με τη λύπη σου.

Και έρχεται αυτή η φίλη και από αναγνώστρια, παίρνει πια ενεργό ρόλο και μπαίνει στη συγγραφική παρέα του maresei.

15.02.2013

Η Blair Eadie παραδίδει μαθήματα στιλ

Εμείς θα είμαστε καλές μαθήτριες;

20.10.2012

Leftover Cuties - When you're smiling

Άλλο ένα τραγούδι των Leftover Cuties, το οποίο μας μεταφέρει με νότες όλα όσα επιστημονικά τεκμηριώνονται στο βιβλίο των κ.κ. Χρηστάκη & Φόουλερ "Συνδεδεμένοι"!

Enjoy it, keep on smiling..

and the whole world will smile with you!

19.11.2014
The National - Think You Can Wait

Μια υπέροχη μουσική πρόταση που έφτασε στο inbox μας πριν λίγες μέρες, είναι απόλυτα κατάλληλη για το κλείσιμο της σημερινής ημέρας.