Εξόρμηση για κάστανα

Αν και έχουμε φτάσει ήδη στις 21 Οκτωβρίου, ο καιρός καλά κρατά και το εκμεταλλευόμαστε όσο μπορούμε. Το χθεσινό Σάββατο είπαμε να κάνουμε κάτι διαφορετικό.

Βρεθήκαμε λοιπόν 21 άτομα, πολλά εκ των οποίων συναντιόμασταν για πρώτη φορά, μοιραστήκαμε σε πέντε αυτοκίνητα και ξεκινήσαμε με προορισμό τα χωριά Δίλοφο και Πεντάλοφο στο Βόιο Κοζάνης, με βασικό σκοπό να απολαύσουμε τα αγαθά της φύσης μαζεύοντας παράλληλα μερικά (κιλά!) κάστανα.

Η στάση μας λίγο πριν το χωριό Δίλοφο ήταν και η πρώτη μας επαφή με τις καστανιές. Παρκάραμε τα αυτοκίνητα στην άκρη του δρόμου, αποβιβαστήκαμε, πήραμε γάντια, ξύλα, σακούλες και ξεχυθήκαμε στο δάσος. Μάλιστα επειδή ήμασταν και αρκετά άτομα, διασκορπιστήκαμε για να μην εμποδίζουμε ο ένας τον άλλο και αφοσιωθήκαμε στη συγκομιδή των καρπών. Ευτυχώς είχαν πέσει ήδη αρκετοί καρποί από τα δέντρα και είχαν ανοίξει, οπότε το έργο μας ήταν σχετικά εύκολο, δεδομένου ότι τα κάστανα έχουν ένα εξωτερικό περίβλημα όμοιο με αχινό.

Το έργο της συγκομιδής διέκοψε ένας ντόπιος, κάτοικος του χωριού το καλοκαίρι, ο οποίος μας επέπληξε για τη λαθραία συλλογή κάστανων από τα δέντρα του χωριού. Επισημαίνω βέβαια πως τα δέντρα ήταν ακριβώς δίπλα στο δρόμο και εννοείται εκτός χωραφιών. Συνομιλώντας ευγενικά με τον καλό κύριο, η συζήτηση άναψε, τα κοπλιμέντα για το χωριό και το εκπληκτικό τοπίο τον συγκίνησαν, ακολούθησαν οι ερωτήσεις "από πού είστε", "τίνος παιδιά είστε", "αν έχετε ξαναέρθει στο χωριό μας" με κατάληξη τελικά να μαζεύει κάστανα για μας! Μα τι καλός κύριος!

Μετά το τέλος του πρώτου γύρου συγκομιδής, ξαναμπήκαμε στα αυτοκίνητα και προχωρήσαμε μέχρι το χωριό. Το Δίλοφο είναι χωριό του Νομού Κοζάνης, μετρά περίπου 100 κατοίκους το καλοκαίρι αλλά το χειμώνα είναι σχεδόν ακατοίκητο. Είναι χτισμένο στα 965 μ. υψόμετρο, σε ένα καταπράσινο τοπίο και περιτριγυρίζεται από λόφους. Η γεωγραφική του θέση ήταν ο βασικός λόγος που το Δίλοφο αποτέλεσε καταφύγιο για κυνηγημένους Έλληνες σε παλαιότερα χρόνια, ενώ αποτελούσε βασικό σταθμό ανεφοδιασμού κατά τη διάρκεια των μακεδονικών αγώνων. Από πλευράς αρχιτεκτονικής, αποτελεί άξιο παράδειγμα της τοπικής παράδοσης, γεγονός που συνεπάγεται πέτρινα σπίτια και πλακόστρωτα καλντερίμια. Η αρχική ονομασία του οικισμού ήταν Λιμπόχοβο. Πραγματικά πρόκειται για ένα πολύ όμορφο χωριό με θέα στους γύρω λόφους, που αν και ήταν ακατοίκητο, δεν έμοιαζε εγκαταλελειμμένο.

dilofo

Η δεύτερη στάση μας ήταν στο χωριό Πεντάλοφος ή Πεντάλοφο. Χτισμένο στα 1040 μ. υψόμετρο, πρόκειται για ένα μεγάλο χωριό, κάποτε κεφαλοχώρι της περιοχής, με εξαιρετική αρχιτεκτονική, χάρη στην οποία ακόμα και σήμερα διατηρεί αμείωτη τη γραφικότητά του. Η μεγάλη εκκλησία, το ψηλό ρολόι και τα πέτρινα σπίτια σε συνδυασμό με το μέγεθος του χωριού διαμορφώνουν τον επιβλητικό του χαρακτήρα. Περπατώντας στα πλακόστρωτα σοκάκια του μεταφέρεσαι νοητά στην εποχή που ο Πεντάλοφος ήταν ένα από τα πιο ζωντανά χωριά της περιοχής αν και αντικρίζοντας τις παλιές ταμπέλες κλειστών πλέον μαγαζιών, προσγειώνεσαι απότομα, νιώθοντας τα απομεινάρια της χαμένης αίγλης του.

pentalofo1

pentalofo2

Η αρχική ονομασία του χωριού ήταν Ζουμπάνι, αργότερα άλλαξε σε Πετρόβουνο και τελικά έγινε Πεντάλοφο. Ήταν το σημαντικότερο και μεγαλύτερο μαστοροχώρι της Κοζάνης. Οι κάτοικοι ήταν κορυφαίοι χτίστες και σε αυτούς οφείλεται η αρχιτεκτονική του χωριού, χάρη στην οποία έχει ανακηρυχθεί παραδοσιακός οικισμός.

pentalofo3

pentalofo4

Η επίσκεψή μας στο χωριό συνοδεύτηκε με καφέ στην πλατεία και συνομιλία με μερικούς ντόπιους, οι οποίοι ήταν εξαιρετικά ευγενικοί και φιλόξενοι. Να σημειώσω εδώ ότι αν και περιμένει κανείς να μην υπάρχει ιδιαίτερη οργάνωση στα καταστήματα του χωριού, η πιτσαρία - καφετέρια στην πλατεία ήταν απόλυτα οργανωμένη και ικανοποίησε τα γούστα ακόμα και των πιο απαιτητικών που έφτασαν στον Πεντάλοφο για να πιουν υπέροχο ζεστό καπουτσίνο!

Λίγο πριν το πέρας της παραμονής μας στο χωριό, ένας ευγενέστατος κύριος, που όπως αποδείχθηκε ήταν γνωστός γνωστού, μας παρότρυνε να πάμε στον παλιό δρόμο Πενταλόφου - Διλόφου που όπως είπε είναι γεμάτος καστανιές! Εννοείται ότι δε γνώριζε ότι στα πορτ μπαγκάζ των αυτοκινήτων είχαμε ήδη μερικές σακούλες κάστανα. Φυσικά, δεν μπορούσαμε να παραβούμε τις συμβουλές του, οπότε στην επιστροφή μας προς το Δίλοφο, επιλέξαμε τον παλιό δρόμο, που αν και χωματόδρομος μας επιφύλαξε την ωραιότερη έκπληξη! Πανέμορφο τοπίο άλλοτε με δέντρα αριστερά και δεξιά του δρόμου και άλλοτε με υπέροχη θέα στις γύρω πλαγιές.

nature

Ακολούθησε νέα στάση για κάστανα στην οποία γέμισαν και άλλες σακούλες, δείχνοντας εν μέρει και την απληστία του ανθρώπου όταν πρόκειται για δωρεάν αγαθά. Κατά τη διάρκεια και αυτής της συγκομιδής έγινε ακόμα μια συνάντηση με ντόπιο κύριο και δώσαμε νέα αναφορά για το ποιοι είμαστε, από που ερχόμαστε, αν μας αρέσουν τα κάστανα κτλ, μέχρι που κάποιος από την παρέα έδωσε το σύνθημα της αναχώρησης. Ευτυχώς γιατί διαφορετικά ίσως ήμασταν ακόμα εκεί. Σιγά σιγά συγκεντρωθήκαμε και πάλι στα αυτοκίνητα συγκρίνοντας χιουμοριστικά τις ποσότητες κάστανων που συγκέντρωσε ο καθένας, αν και δε βγάλαμε τελικό νικητή.

Στο δρόμο της επιστροφής, κάναμε άλλες δύο στάσεις, μία για φαγητό και μία για έναν καφέ ακόμα, μέχρι που μας πήρε η νύχτα. Όταν φτάσαμε στο σπίτι, άδειασα τις σακούλες καθάρισα εξωτερικά τα κάστανα από χώματα και σκόνη και τα τοποθέτησα σε ένα δίσκο. Κάνοντας ένα σύντομο απολογισμό της ημέρας και παρά τη σχετική κούραση, ένιωσα ότι πέρασα ένα διαφορετικό Σάββατο. Τα φθινοπωρινά χρώματα της φύσης, τα γραφικά χωριά, οι φιλόξενοι άνθρωποι, η πρωτόγνωρη εμπειρία της συλλογής καρπών απευθείας από το δάσος, με ακολουθούσαν και μου έφερναν στο νου τις εικόνες της φύσης και της ατελείωτης θέας, εικόνες όμορφες και ξεκούραστες σαν ζωγραφιές. Κοιτώντας τέλος τα κάστανα πάνω στο δίσκο, δε μπορούσα παρά να σκεφτώ ότι είχαμε μαζέψει ένα βουνό από κάστανα!

chestnuts2

« Απρίλιος 2024 »
29 30
18.06.2014

Μelon-strawberry smoothie - cocktail! Smells like summer!

Άλλοι βλέπουν τα φρούτα και φαντάζονται φρουτοσαλάτες και άλλοι εμπνέονται smoothie-cocktails! H αλήθεια είναι ότι ήθελα φρούτο αλλά παράλληλα μου 'ρθε και η ανάγκη για ένα ποτάκι στο μπαλκόνι. Βλέπω το πεπόνι, τις φράουλες και τη μέντα ξεθάβω και ένα ξεχασμένο ποτό και σκέφτομαι, βρε λες? Και που να'ξερε η καημένη η μητέρα ότι το νέο της γλαστράκι με τη μέντα με γεύση φράουλας (ας παραβλέψουμε τις GMO προεκτάσεις του θέματος...) θα έβρισκε τέτοια χρήση! Καλοκαιρινή δροσερή έμπνευση λοιπόν με full βιταμίνες, που λέει και μια φίλη, για να πάνε κάτω τα φαρμάκια! Ο συνδυασμός των φρούτων όπως και η επιλογή του ποτού μπορεί ν'αλλάξει ανάλογα με το τι έχετε στο ψυγείο σας αλλά και τις προτιμήσεις σας φυσικά! Ήδη σκέφτομαι το επόμενο με ροδάκινο και λοβό βανίλιας!

25.07.2014

Η υπερβολική ταχύτητα και τα λάθη

Ένα ενδιαφέρον βίντεο-πρόταση έφτασε στο inbox μας από την ομάδα του CarStats.gr. Πρόκειται για διαφήμιση - καμπάνια ενάντια στην οδήγηση με υπερβολική ταχύτητα. Η χώρα προέλευσης του βίντεο είναι η Νέα Ζηλανδία και ο σκοπός του είναι κυρίως εκπαιδευτικός.

Και επειδή λόγω των ημερών πολλοί από μας βρισκόμαστε στους δρόμους στο πλαίσιο των καλοκαιρινών μας διακοπών και σίγουρα βιαζόμαστε να φτάσουμε στον προορισμό μας, βρήκαμε το εν λόγω βίντεο ιδιαίτερα επίκαιρο!

06.04.2013

Πάμε Μέτσοβο;

Στο Μέτσοβο ανεβήκαμε και το τοπίο όπως είδατε ήταν εκπληκτικό. Όλη η γύρω περιοχή έχει μια φυσική ομορφιά απείρου κάλλους. Αν βρεθείς στο δρόμο Θεσσαλονίκη - Ιωάννινα και τύχει να ψιλοχιονίζει, φτάνοντας εκεί, λίγο πριν την έξοδο για Μέτσοβο, δεν μπορείς να πιστέψεις στα μάτια σου αυτό που βλέπεις. Τα δέντρα, ο τρόπος που το χιόνι "κάθεται" πάνω στα κλαδιά τους, τα γύρω βουνά, οι γέφυρες.. Ένα μοναδικό σκηνικό που δεν το χορταίνει το μάτι σου.

11.09.2013
Επιστροφή στο σχολείο

Back to school, back to reality!

Πολλές σκέψεις κι άλλες τόσες αναμνήσεις μου έρχονται στο μυαλό όταν σκέφτομαι αυτή την ημέρα.

01.04.2014

Το wallpaper του Απριλίου

Το wallpaper του Απριλίου είναι εδώ! Δεν είναι ψέμα!

26.04.2016

Ξυπνήστε!!! Μπήκε η Άνοιξη!!

Και ξυπνάς ένα πρωί, όπως το προηγούμενο, αλλά όλα είναι αλλιώς. Ο ουρανός λάμπει, μια μυρωδιά φρέσκια και δροσερή έρχεται στη μύτη σου και σου προκαλεί χαμόγελο στα χείλη και καταλαβαίνεις ότι αυτό το πρωινό είναι που μπορείς να πιεις καφέ στην (απεριποίητη λόγω χειμώνα) βεράντα σου με κοντομάνικο.

Άνοιξη! Χρώμα, μυρωδιές, χαμόγελα, αισιοδοξία, κοντομάνικο, μπούκωμα και κυρίως λουλούδια και έρωτας είναι τα συστατικά της Άνοιξης! Αδιαμφισβήτητα έχει φτάσει και έχει μπει σε όλων το μυαλό. Ξελογιάστρα! Να μη δουλέψεις, να μη διαβάσεις, να μην κοιμηθείς. Να είσαι έξω μόνο. Να μυρίζεις αυτή τη νέα αρχή που σηματοδοτεί. Να γεύεσαι την αισιοδοξία και να κοιτάς τη θάλασσα σαν να είναι η πρώτη φορά.

11.11.2013
Ελπίζοντας...

Έφτασε και πάλι η Δευτέρα και μια νέα εβδομάδα ξεκινά. Ας προσπαθήσουμε να δώσουμε μια θετική ώθηση στις επόμενες ημέρες, ελπίζοντας...

09.03.2014

When Your Mind's Made Up

Mια μουσική πρόταση που μας έρχεται από το Λονδίνο..

30.03.2015

Οι μεταλλικοί κουβάδες αλλιώς

Μόλις βρήκα πώς θα οργανώσω μερικά από τα μονίμως ανοργάνωτα υπάρχοντά μου, αξιοποιώντας με δημιουργικό και «think out of the box» τρόπο τους μεταλλικούς κουβάδες μου, που αποτελούν ένα από τα αναμνηστικά του στολισμού του γάμου μου!

17.02.2014

BAFTA 2014: Οι νικητές

Ο Φεβρουάριος είναι ο μήνας των βραβείων. Μετά τις Χρυσές Σφαίρες λοιπόν και πριν τα Όσκαρ, ήρθε η σειρά των κινηματογραφικών βραβείων BAFTA.

22.11.2012
Τα νέα μου αποκτήματα

Τα νέα μου αποκτήματα!

31.10.2013
54ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Αύριο μπαίνει ο τρίτος μήνας του φθινοπώρου και μαζί του ξεκινά το 54ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Όσοι πιστοί προσέλθετε!

22.03.2013

Minor Project - Great

Τους Minor Project πλέον τους γνωρίζουμε όλοι. Έχουν καταφέρει να μας συντροφεύουν μουσικά σε πολλές καθημερινές μας στιγμές ακούγοντας μερικά από τα τραγούδια τους πολύ συχνά στο ραδιόφωνο.

15.07.2013
Στη δύση του ηλίου

Ταξιδεύοντας ή έστω κάνοντας μια βόλτα με το αυτοκίνητο την ώρα που ο ήλιος δύει, βλέποντας έξω χωράφια με ανθισμένους ηλίανθους... Αγαπημένη στιγμή!

22.02.2014

Έφτασαν οι Απόκριες!

Για πότε έφτασαν οι Απόκριες φέτος, ούτε που το κατάλαβα!

Και όμως ήρθε η Τσικνοπέμπτη, πέρασε, μας άφησε αναμνήσεις... και οδεύουμε προς την εβδομάδα των Αποκριών που τα καρναβαλάκια γεμίζουν τους δρόμους, τα πάρτι είναι καθημερινό φαινόμενο σε όλα τα καταστήματα, ο χορός πολύς και η χαρά διάχυτη!

21.01.2016

Δεν έγινε ο κόσμος για να 'μαστε μόνοι

Ακούς ραδιόφωνο και η φωνή είναι γνώριμη... αλλά το κομμάτι όχι. Ακούς δεύτερη γνωστή φωνή.

Δυο αγαπημένοι ερμηνευτές ένωσαν τις δυνάμεις τους. Αυτό που ακούς σ' αρέσει και ψάχνεις να δεις τι είναι.

26.11.2012
Open House Thessaloniki

Κυριακή 25 Νοεμβρίου 2012

Βόλτα στην Άνω Πόλη με αφορμή το Open House Thessaloniki. Να 'ταν κι άλλο...

Λίγο που ξυπνήσαμε αργά, λίγο το γερό πρωινό και μερικές μικρές υποχρεώσεις που μας καθυστέρησαν, φύγαμε από το σπίτι γύρω στις 12:30 με προορισμό την Άνω Πόλη.

24.12.2012

Προτάσεις μόδας για καθημερινές εμφανίσεις

Καιρό έχουμε να μιλήσουμε για μόδα...

30.11.2012

2012 World Press Photos

Μπαίνοντας το καλοκαίρι στον κεντρικό σταθμό της Στουργκάρδης στη Γερμανία, με μεγάλη έκπληξη αντικρίσαμε μια έκθεση με τις καλύτερες φωτογραφίες που είχαν δημοσιευτεί στον Τύπο το 2011.

09.12.2012
Πρωινό Κυριακής

Μέρες τώρα σκεφτόμουν να ξαναρχίσω τους φρέσκους χυμούς με διάφορα φρούτα εποχής αλλά όλο κάτι τύχαινε και με τη συνεχή δικαιολογία του ότι δεν προλαβαίνω, άφηνα τα φρούτα παραπονεμένα και ειδικά τα ρόδια είχαν γίνει σχεδόν διακοσμητικά!

02.04.2013

Cayetano - Fairy Tales

Μια και σήμερα τα παραμύθια έχουν την τιμητική τους, ας κλείσουμε την ημέρα μας μουσικά με τα παραμύθια του Cayetano.

08.04.2014

Νηστίσιμο κέικ με μήλο, καρύδια και σταφίδες

Σήμερα μπαίνουμε στην κουζίνα και φτιάχνουμε ένα υπέροχο κέικ με μήλο, καρύδια και σταφίδες! Και μάλιστα νηστίσιμο! Έτσι θα έχουμε μια εξαιρετική λιχουδιά για να συνοδεύσουμε τον απογευματινό μας καφέ.

14.07.2016

Φυσική προστασία από τους καλοκαιρινούς μας "φίλους"

"Αν νομίζεις ότι είσαι πολύ μικρός για να κάνεις τη διαφορά... προσπάθησε να κοιμηθείς με ένα κουνούπι στο δωμάτιο".