Τσάι του βουνού: Οι ευεργετικές του ιδιότητες

Μπορεί η λουίζα, ο ιβίσκος, το μελισσόχορτο, το δεντρολίβανο και τόσα άλλα βότανα να γίνονται όλο και πιο δημοφιλή και να αποκτούν όλο και περισσότερους θαυμαστές, αλλά πώς θα μπορούσαμε να παραμελήσουμε το κλασικό και πάντα αγαπημένο τσάι του βουνού; Πόση ζεστασιά μπορεί να νιώθεις με μια κούπα τσάι του βουνού με μέλι και λίγες σταγόνες λεμόνι μετά από μια γεμάτη, κουραστική μέρα;

Για χρόνια λέγοντας τσάι εννοούσαμε το τσάι του βουνού, άντε και κανένα χαμομήλι. Ειδικά όσοι δεν είχαμε την τύχη να μεγαλώσουμε σε σπίτι με κήπο και δικές μας βοτανο-καλλιέργειες ή κάποιον να μαζεύει βότανα απευθείας από τη φύση ή μια γιαγιά - γκουρού στα γιατροσόφια, δεν ξέραμε και πολλά για τα υπόλοιπα βότανα. Εξάλλου συνήθως, τουλάχιστον ως παιδιά, τσάι πίναμε για να αντιμετωπίσουμε το κρυολόγημα και τον πονόλαιμο. Και πολλές φορές δε μας άρεσε καν και το πίναμε με το ζόρι, γιατί έπρεπε για να μαλακώσει ο λαιμός.

Μεγαλώνοντας συνήθως η σχέση μας με το τσάι γίνεται πιο στενή. Μας αρέσει, μας ζεσταίνει, μας συντροφεύει όταν χουχουλιάζουμε στον καναπέ, όταν διαβάζουμε ένα βιβλίο, όταν κοιτάμε τη βροχή έξω από το παράθυρο, όταν ακόμα και σήμερα πονάει ο λαιμός μας, όταν απλώς δε θέλουμε να πιούμε καφέ. Βέβαια σήμερα με τα καταστήματα βιολογικών και λοιπών τοπικών προϊόντων που υπάρχουν παντού, έχουμε εύκολη πρόσβαση σε παντός τύπου βότανα. Ίσως αυτός είναι ο λόγος που το τσάι του βουνού έχει χάσει λίγη από την αίγλη του.

Ωστόσο, μια ειδική μνεία σε αυτό το εξαιρετικό βότανο αξίζει τον κόπο. Δεν μπορεί να είναι τυχαίο άλλωστε ότι τόσες και τόσες γενιές το τίμησαν και το τιμούν δεόντως...

Το τσάι του βουνού προέρχεται από το φυτό σιδηρίτης (Sideritis) και είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο στις χώρες της Μεσογείου. Φυτρώνει συνήθως σε μεγάλα υψόμετρα, σε βραχώδη σημεία και οι περισσότερες ποικιλίες του έχουν μικρά κίτρινα άνθη. Η μεγαλύτερη κατανάλωση τσαγιού του βουνού σημειώνεται σε Ισπανία και Ελλάδα. Περιπατητές και κατακτητές των βουνών συναντούν τσάι στις ορεινές περιπλανήσεις τους και συχνά το συλλέγουν. Μάλιστα κάποιοι αυτοφυείς πληθυσμοί κινδυνεύουν από εξαφάνιση, γι αυτό και συνίσταται η συγκομιδή του τσαγιού να γίνεται με ιδιαίτερη προσοχή και φειδώ. Και εννοείται πως δεν το ξεριζώνουμε, το κόβουμε, για να του δώσουμε τη δυνατότητα να ξαναμεγαλώσει.

Στα ελληνικά βουνά υπάρχουν περίπου 17 είδη διαφορετικών αυτοφυών πληθυσμών τσαγιού. Έτσι βρίσκουμε τσάι του βουνού στο Άγιο Όρος, στον Κίσσαβο, τον Ταϋγετο, τον Γράμο, τον Όλυμπο, τον Παρνασσό, την Κρήτη, την Εύβοια... Κι ελπίζουμε περνώντας τα χρόνια να συνεχίσουμε να το βρίσκουμε, να μην αφανίσουμε ένα τόσο πολύτιμο δώρο της φύσης!

mountain tea

Και είναι πολύτιμο γιατί έχει ιδιότητες, ευεργετικές για τον οργανισμό μας, όπως για παράδειγμα:
- αντιφλεγμονώδεις
- αναλγητικές
- αντιοξειδωτικές, σε βαθμό αντίστοιχο με αυτές του πράσινου τσαγιού
- προστατευτικές για το γαστρεντερικό σύστημα
- αντιβακτηριδιακές
- αγχολυτικές
- επουλωτικές

Προφανώς αυτές οι ιδιότητες είναι η αιτία που το τσάι του βουνού έχει καθιερωθεί ως το βασικό αφέψημα από ανθρώπους μεγάλης ηλικίας και που έχει ταυτιστεί με φάρμακο στο μυαλό των μικρών παιδιών. Σε κάθε περίπτωση πάντως αποδεικνύουν γιατί το τσάι το βουνού δε λείπει σχεδόν από κανένα σπίτι, καθώς και το πόσο η φύση προνοεί γι αυτά που μας προσφέρει!

Σε σχέση με την κατανάλωση μπορούμε να συνδυάσουμε το τσάι του βουνού με χαμομήλι, λουίζα, φλαμούρι, φασκόμηλο, δεντρολίβανο, μέντα, μελισσόχορτο, ιβίσκο, εχινάχεα, ευκάλυπτο και τόσα άλλα αρωματικά φυτά, μέλι, λεμόνι, κανέλα, τζίντζερ... Τα μόνα που χρειάζονται είναι φαντασία και πειραματισμοί, για να συνθέσουμε χωνευτικά, αρωματικά, τονωτικά ή καταπραϋντικά αφεψήματα, εκμεταλλευόμενοι τις ιδιότητες κάθε δώρου της φύσης.

ΥΓ. Δείτε ιδέες για ζεστά ροφήματα με διάφορα βότανα.

« Φεβρουάριος 2023 »
    1 2 3 4 5
27 28
25.10.2013

Open House 2013: Εντυπώσεις

Το OPEN HOUSE THESSALONIKI άνοιξε για δεύτερη φορά τις πόρτες του...

08.08.2013
Παρατηρώντας και φωτογραφίζοντας τη φύση

Χρώματα κι αρώματα μπλέκονται με μοναδικό τρόπο στη φύση... Λουλούδια κι έντομα γίνονται ένα μόλις δυο βήματα μακριά από τον καναπέ του σαλονιού. Βγείτε στο μπαλκόνι, στον κήπο, στο πάρκο κι απολαύστε το θέαμα!

05.12.2013

Σπιτική πραλίνα με καραμελωμένα φουντούκια: έρχεται να μας αναστατώσει

Πραλίνα.. και μόνο η λέξη προκαλεί αναστάτωση στους απανταχού ορκισμένους οπαδούς της σοκολάτας!

Γεγονός Νο.1 - Λατρεύουμε τη σοκολάτα

Γεγονός Νο.2 - Δεν πετάμε τίποτα στην κουζίνα (βιώματα γιαγιάς).

Είχανε λοιπόν περισσέψει κάτι καραμελωμένα φουντούκια που χρησιμοποιήθηκαν ως ντεκόρ σε μια τούρτα, τα οποία διατηρούνται τέλεια σε κλειστό βάζο. Σοκολάτα, κακάο και ζαχαρούχο υπάρχουν πάντα στα ράφια, οπότε ήρθε η ιδέα για σπιτική πραλίνα!

02.06.2015

Ελευθερία Αρβανιτάκη - Μη Με Φωνάξεις

Μόλις το άκουσα, το έψαξα και το μοιράζομαι...

27.01.2013
Τι να φορέσω αύριο;

Τρεις νέες εμφανίσεις που ξεχωρίσαμε στο pinterest για τις πρώτες ημέρες της εβδομάδας που ξεκινά αύριο.

19.04.2013
Whitesnake- Is This Love

Τα λόγια είναι περιττά γι αυτό το τραγούδι...

13.03.2013

Η δύναμη που κρύβεις μέσα σου - Ανεβαίνοντας στον Σμόλικα

Αν σας άρεσε η ανάβαση στον Γράμο, μπορείτε να μας ακολουθήσετε ...πάμε για Σμόλικα, τον υπαρχηγό των ελληνικών βουνών. Ο Σμόλικας είναι από γεωγραφικής άποψης το φυσικό σύνορο Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου και μπορείς να τον προσεγγίσεις από τουλάχιστον τρεις διαφορετικές διαδρομές.

24.03.2013

Τα βότσαλα σε νέες χρήσεις

Μετά τα αυτοσχέδια ταμπελάκια και τα παλιά μαχαιροπίρουνα, να άλλη μια ωραία ιδέα για να δώσουμε ταυτότητα στα φυτά μας στολίζοντας τις γλάστρες και το μπαλκόνι!

07.04.2015

Για τη Μαργαρίτα & τον Φίλιππο!

Μετά τα βαπτιστικά πακέτα για τη Μαργαρίτα και τον Φίλιππο, σειρά είχε η δημιουργία Πασχαλινών λαμπάδων αποκλειστικά για αυτούς!

Μας αρέσει τόσο πολύ άλλωστε η διαδικασία να ετοιμάζουμε δώρα για τα αγαπημένα μας πρόσωπα με τα χεράκια μας, διοχευτεύοντας στις δημιουργίες αυτές όλη τη θετική μας ενέργεια.

Δεν μπορούσαμε λοιπόν να αφήσουμε την ευκαιρία να πάει χαμένη. Μια επίσκεψη στο κέντρο της Αθήνας ήταν αρκετή για να προμηθευτούμε τα κατάλληλα υλικά και να αναλάβουμε δράση.

18.11.2015

Φωτιστικά οροφής VS φωτιστικών δαπέδου

Να απορεί κανείς ή να μην απορεί; Πώς μπορεί να κάθεσαι αραχτός στον καναπέ και να βλέπεις μια ταινία με αναμμένο το φως οροφής; Πώς μπορείς να διαβάζεις ένα βιβλίο ή να κάνεις δουλειά στον υπολογιστή σου χωρίς κοντινή πηγή φωτός υπό σωστή γωνία; Πώς μπορείς να δημιουργείς μια χαλαρωτική ατμόσφαιρα στο σπίτι χωρίς φωτισμό δαπέδου ή επιτραπέζιο φωτισμό σε διάφορα σημεία του σπιτιού; Πώς μπορεί να μαγειρεύεις χωρίς φωτισμό πάνω από τον πάγκο με αναμμένο το κεντρικό φως της κουζίνας; Πώς εμπνέεσαι με τόσο φως;!

02.09.2013

Σπιτικό ψωμί: τραγανό και ευωδιαστό

Η προσπάθεια για σπιτικό ψωμί στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία! Μετά το τυρόψωμο και το ελαιόψωμο, πέρασα στην παρασκευή ψωμιού χθες το απόγευμα και άπαντες στο σπίτι είμαστε πολύ ικανοποιημένοι με το αποτέλεσμα.

11.09.2013
Επιστροφή στο σχολείο

Back to school, back to reality!

Πολλές σκέψεις κι άλλες τόσες αναμνήσεις μου έρχονται στο μυαλό όταν σκέφτομαι αυτή την ημέρα.

30.05.2014
Florence & The Machine - You've Got the Love

Η Florence Welch και η παρέα της έρχονται και μας θυμίζουν ό,τι και αν γίνεται.. το να έχεις την αγάπη.. είναι αρκετό!

05.04.2013

Somebody To Love

Πρωινό Παρασκευής επιτέλους.. Ο ήλιος μας έκανε τη χάρη σήμερα και βγήκε απ' το πρωί, είπαμε να αφήσουμε στην άκρη όσα δυσάρεστα συμβαίνουν και να εστιάσουμε για άλλη μια φορά στις μικρές καθημερινές χαρές, κάνοντας ό,τι μπορούμε για να περάσουμε ένα όμορφο παρασκευοσαββατοκύριακο...

11.12.2015

Το πρώτο χριστουγεννιάτικο δέντρο για φέτος

Το πρώτο χριστουγεννιάτικο δέντρο της maresei-παρέας για φέτος στολίστηκε λίγο πριν μπει ο Δεκέμβριος. Βασικοί "στολιστές" (christmastreestas) ήταν τέσσερα παιδικά χεράκια, τουλάχιστον στα κλαδιά που έφταναν. Λίγο έβαζαν στολίδια, λίγο έβγαζαν στολίδια, λίγο έπαιζαν με τα στολίδια... Το δέντρο πάντως στολίστηκε.

Μερικές φωτογραφίες κατά τη διαδικασία του στολισμού μας φέρνουν λίγο πιο κοντά στις προσεχείς γιορτές.

01.03.2015

Mark Ronson ft. Bruno Mars- Uptown Funk

Επιτέλους ήρθε η Άνοιξη! Ας την καλωσορίσουμε λοιπόν ρυθμικά με ένα κομμάτι που μας κάνει να θέλουμε να σηκωθούμε από τον καναπέ και να χορέψουμε..

21.02.2013

Νίκος Μπιτζένης - Chemical

Μας αρέσει που η ομάδα του maresei.gr μεγαλώνει. Μας αρέσει που μοιράζεστε τις ιδέες, τις δημιουργίες και τις προτάσεις σας μαζί μας. Μας βοηθάτε να ανοίγουμε τους ορίζοντές μας, να μαθαίνουμε καινούρια πράγματα, να βρίσκουμε περισσότερους συνοδοιπόρους στο εγχείρημά μας. Μας αρέσει και αυτή η διαφορετική μουσική πρόταση! Για δείτε τη:

21.11.2012
Χυμοί από φρέσκα φρούτα

Ένας φυσικός χυμός από φρέσκα φρούτα δεν πρέπει να λείπει από το πρωινό μας μια και προσφέρει τις βιταμίνες, τα μέταλλα και τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται ο οργανισμός μας.

20.03.2013
Στο ηλιοβασίλεμα

Σήμερα ξεκινήσαμε τη μέρα μας μουσικά με ένα τραγούδι που ταξιδεύει περισσότερα από 50 χρόνια σε όλον τον κόσμο, αποκτώντας όλο και περισσότερους φίλους, συνεχίσαμε με μια φωτογραφική βόλτα στη Θράκη και τον ποταμό Άρδα, και κάπως έτσι θα την κλείσουμε...

12.05.2015

Ο έρωτας στο σύμπαν

κι αν δεν κλαις για την άνοιξη και την πρώτη ηλιαχτίδα γιατί να κλαις;
κι αν δεν πονάς για τον έρωτα όταν σε κυριεύει γιατί να πονάς για την ανάμνηση του;

30.04.2014

Κέικ με κανέλα και σταφίδες

Στα κέικ δεν μπορώ να αντισταθώ ποτέ! Ίσως φταίει που από παιδί πάντα είχαμε σπιτικό κέικ πάνω στο τραπέζι της κουζίνας. Πολλές φορές έκοβα ποσότητα από το μεσημεριανό φαγητό, ειδικά όταν επρόκειτο για φαγητό που δε μου πολυάρεσε, για να τιμήσω λίγο αργότερα το κέικ της μητέρας. Και δεν ήταν πάντα ίδιο. Η εκάστοτε έμπνευση κατά τη στιγμή της δημιουργίας οδηγούσε κάθε τόσο σε διαφορετικά γευστικά μονοπάτια.

Μερικά χρόνια αργότερα, όταν απέκτησα δικό μου σπίτι και δική μου κουζίνα, μια από τις αγαπημένες μου συνήθειες έγινε η παρασκευή "κεικοειδών" γλυκών. Κέικ βανίλιας, σοκολάτας, σουφλέ, κέικ με φρούτα, ό,τι μπορείτε να φανταστείτε! Φαγητό μπορεί να μην υπάρχει στο σπίτι αλλά κέικ θα υπάρχει!

Και κάπως έτσι, κάθε νέα συνταγή που πέφτει στα χέρια μου αποτελεί αφορμή για να μπω στην κουζίνα. Αυτή τη φορά η συνταγή ήρθε και πάλι από την Μπέσσυ, πιστή φίλη πια της σελίδας μας, και αφορά σε ένα κέικ με κανέλα και σταφίδες.

17.12.2012
Χειροποίητες κατασκευές με βότσαλα

Όταν υπάρχει φαντασία, τίποτα δεν πάει χαμένο...

20.03.2014

Cat Power - Metal Heart

Ένα τραγούδι που ξέρουμε και αγαπάμε σε μια ζωντανή εμφάνιση της Αμερικανίδας τραγουδίστριας και τραγουδοποιού που ακούει στο όνομα Cat Power.

Έτσι για να κάνουμε ένα μουσικό διάλειμμα!