Διασχίζοντας το φαράγγι του Βίκου

Υπάρχει ένα μέρος στην Ήπειρο εξαιρετικά δημοφιλές στους απανταχού φυσιολάτρες για το μεγάλο βάθος του, τη σπάνια χλωρίδα και πανίδα του και τη μοναδική εμπειρία που προσφέρει σε όσους τολμούν να το διασχίσουν. Γεωγραφικά ανήκει στην Περιφερειακή Ενότητα Ιωαννίνων και εντάσσεται στον Εθνικό Δρυμό Βίκου - Αώου που μαζί με τον Εθνικό Δρυμό της Βάλια Κάλντα, αποτελούν το Εθνικό Πάρκο Βόρειας Πίνδου. Φυσικά μιλάμε για το φαράγγι του Βίκου, που έχει καταγραφεί στο βιβλίο Guinness ως το βαθύτερο φαράγγι στον κόσμο. Το βάθος του φαραγγιού ξεπερνάει τα 1.000 μέτρα και έχει μήκος περίπου 12 χλμ. Το διασχίζει ο Βοϊδομάτης, παραπόταμος του Αώου. Σε φήμη συναγωνίζεται το φαράγγι της Σαμαριάς.

Στο φαράγγι του Βίκου θα σας ταξιδέψουμε σήμερα.

Η διάσχιση του φαραγγιού ήταν πάντα ένας στόχος. Μετά την κατάκτηση όλων των γύρω βουνών, Πάπιγκο, Σμόλικας, Μαυροβούνι και την περιήγηση στην ευρύτερη περιοχή των Ζαγοριών, εκκρεμούσε η επίσκεψη στο φαράγγι του Βίκου. Η ευκαιρία δόθηκε στις 13 Οκτωβρίου 2014 και εννοείται πως δεν μπορούσαμε να την αφήσουμε ανεκμετάλλευτη.

Ξεκινήσαμε λίγο διστακτικά γιατί η περιοχή των Ιωαννίνων ήταν πνιγμένη στην ομίχλη. Χαλαρώσαμε όταν μπήκαμε στην περιοχή του Ζαγορίου, όπου έτσι ξαφνικά, ο καιρός από εντελώς ακατάλληλος για το εγχείρημά μας, έγινε θαυμάσιος. Αρχικός μας προορισμός ήταν το χωριό Μονοδένδρι, που αποτέλεσε την αφετηρία της διαδρομής. Σημείο τερματισμού ήταν το χωριό Βίκος, που ανήκει και αυτό στο Ζαγόρι. Κόσμος υπήρχε αρκετός, κυρίως ξένοι τουρίστες, καθότι αφενός η φήμη του φαραγγιού ξεπερνά τα ελληνικά σύνορα και αφετέρου στη χώρα μας ήταν κανονική εργάσιμη μέρα.

Vikos-5

Vikos-6

Με σύμμαχο τον καιρό λοιπόν ξεκινήσαμε - μια ομάδα 4 ατόμων - να διασχίσουμε το φαράγγι που κατά καιρούς είχαμε την τύχη να το καμαρώσουμε από ψηλά. Από την πλατεία του Μονοδενδρίου ξεκινήσαμε να περπατάμε και σε 4 ώρες και 45 λεπτά ανεβήκαμε στον Βίκο. Από εκεί με ταξί, επιστρέψαμε στο Μονοδένδρι για να πάρουμε το αυτοκίνητο και στη συνέχεια τον δρόμο της επιστροφής.

Vikos-9

Το κατηφορικό κομμάτι για 40 περίπου λεπτά σε κατεβάζει στην κοίτη του φαραγγιού και ακολουθώντας το πάντα αριστερά ξεκινάς την πορεία προς τον Βίκο. Η μοναδικότητα του τοπίου είναι εντυπωσιακή. Κοιτάζεις ψηλά τα κάθετα βράχια και νιώθεις δέος, λες και κόπηκαν με κάποιο θεόρατο πριόνι. Σε κάποια σημεία ειδικά είναι φοβερή η αίσθηση του να βλέπεις 500, 600, 700, 800 μέτρα ψηλά πάνω από το κεφάλι σου τις κορυφές των βράχων να στέκουν καμαρωτές. Τα στοιχεία μιλάνε για 1000 και βάλε μέτρα ύψος από την κοίτη μέχρι τις κορυφές σε κάποια σημεία. Οι τεράστιοι πύργοι που βλέπεις όταν είσαι στο παρατηρητήριο του Βίκου, τώρα φαντάζουν ακόμη πιο θεόρατοι και βρίσκονται κυριολεκτικά πάνω από το κεφάλι σου... Μια ζάλη σου έρχεται και μόνο με την ιδέα! Σοκ και δέος... και τρόμος...

Vikos-10

Vikos-11

Vikos-12

Vikos-20

Vikos-23

Το μονοπάτι είναι αρκετά καλά συντηρημένο και σκιασμένο στο μεγαλύτερο μέρος του. Με μικρές ανηφοροκατηφόρες σε φέρνει κάτω από το χωριό Βίκος. Αυτή είναι η πιο συνηθισμένη διαδρομή χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες. Η κοίτη αλλού είχε νερά και μικρές λιμνούλες, αλλού ήταν κατάξερη.

Vikos-16

Vikos-17

Στη διασταύρωση με το άλλο φαράγγι της περιοχής, τον Μέγα Λάκκο κάτω από τη θέση Μπελόη (ή Μπελόι), ο ήχος των νερών που κυλάει σπάει την ησυχία του τοπίου. Όμως λίγο παρακάτω τα νερά χάνονται στην πετρώδη κοίτη του φαραγγιού, ίσως για να μαζευτούν και να εμφανιστούν ως πηγές του Βοϊδομάτη.

20141013-DSCN1713-3

Το φαράγγι ανοίγει όταν αρχίζει να φαίνεται ψηλά το χωριό Βίκος, αν και δεν πρέπει να ξεγελιέσαι... Έχεις ακόμα πορεία. Φτάνεις κάτω από τον Βίκο και συναντάς μια διασταύρωση. Δεξιά ακολουθώντας την κοίτη του φαραγγιού φτάνεις στις πηγές του Βοϊδομάτη. Εκεί δε γίνεται να μη σου γεννηθεί η απορία, τόσο ξαφνικά, με διαφορά ελάχιστων μέτρων η κατάξερη κοίτη μετατρέπεται σε ποτάμι.

Vikos-24

Vikos-25

Τα νερά βγαίνουν από τα βράχια και κυλάνε προς το γεφύρι της Αρίστης και της Κλειδωνιάς, όπου ο Βοϊδομάτης εντυπωσιακός πάει να ενωθεί με τον Αώο. Ακριβώς δεξιά από τις πηγές, το μονοπάτι συνεχίζει προς Μικρό Πάπιγκο. Αριστερά, σημάδια σε οδηγούν πάλι στο μονοπάτι προς τον Βίκο, όπου φτάνεις στο παρατηρητήριο σε 30 με 40 λεπτά, ανάλογα με τις αντοχές σου.

Κοιτάζεις όσο επιτρέπουν οι στροφές του φαραγγιού προς το Μονοδένδρι, την αφετηρία σου, δύσκολα πιστεύεις ότι περπάτησες τόσο και νιώθεις ευγνώμων για την εμπειρία που μόλις έζησες. Και εγώ, το έκανα και αυτό, πάει! Ο στόχος επετεύχθη!

Vikos-28

Μοναδική παραφωνία στη διαδρομή είναι τα σκουπίδια που βρίσκεις σε κάποια σημεία στην κοίτη του φαραγγιού και τα απομεινάρια των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν για το μάλλον πρόσφατο χτίσιμο δύο σκαλών.

Φτάνοντας στον Βίκο, παίρνεις το ταξί και επιστρέφεις εκεί όπου έχεις αφήσει το μεταφορικό σου μέσο. Εμείς καλέσαμε ραδιοταξί από το Καλπάκι και ήταν συνεπέστατο στο ραντεβού. Με 35 ευρώ μας μετέφερε στο Μονοδένδρι.

Ε και αφού φτάσαμε ως εκεί... δεν μπορούσαμε να μη δούμε το "πέτρινο δάσος" στη θέση Οξιά πάνω από το χωριό. Αυτό το διαφορετικό δάσος αποτελεί ένα αξιόλογο γεωλογικό φαινόμενο που χαρακτηρίζεται από ένα σύνολο τεράστιων βράχων που ορθώνουν το ανάστημά τους σαν απότομα δέντρα. Από εκεί θαυμάσαμε το φαράγγι ακόμα μια φορά από ψηλά.

Vikos-36

Vikos-33

Ακριβώς απέναντι από το άλλο μπαλκόνι του Ζαγορίου, την Μπελόη, στην οποία φτάνεις από το Βραδέτο. Οι φωτογραφίες δεν κατορθώνουν να μαρτυρήσουν την εξαιρετική ομορφιά και τη μοναδικότητα της περιοχής.

Vikos-3

Ωστόσο μια επίσκεψη στην ευρύτερη περιοχή του Ζαγορίου μπορεί να πείσει ακόμα και τον πιο δύσπιστο ότι οι ομορφιές είναι ανεπανάληπτες. Τα χωριά είναι πολύ γραφικά, τα βουνά και το φυσικό τοπίο απαράμιλλης ομορφιάς, ενώ η διάσχιση του φαραγγιού είναι μια εμπειρία μοναδική. Εξάλλου, το ότι έρχονται τουρίστες από κάθε γωνιά του πλανήτη με σκοπό να διασχίσουν το φαράγγι του Βίκου, δεν μπορεί να είναι τυχαίο γεγονός. Μάλλον ένα ακόμα κίνητρο είναι για να βρεθούμε όλοι εκεί... Να ζήσουμε την εμπειρία της κατάκτησης του διάσημου φαραγγιού.

« Δεκέμβριος 2022 »
      1 2 3 4
26 27 28 29 30 31
26.04.2013
Μικρές βιτρίνες...

Ένα από τα αγαπημένα μου στοιχεία στην κουζίνα είναι τα διάφανα γυάλινα βάζα που γεμάτα με μπαχαρικά, ζυμαρικά, αλεύρι, ζάχαρη, καφέ, καρπούς... αποτελούν ένα από τα διακοσμητικά στοιχεία των ραφιών και γενικότερα του χώρου της κουζίνας.

14.05.2013

Cupcakes με μέλι και κανέλα

Κι ενώ ενόψει καλοκαιριού θα περίμενε κανείς παύση εργασιών στην κουζίνα, κατά έναν περίεργο λόγο οι κουτάλες έχουν πάρει φωτιά, οι πειραματισμοί είναι συχνοί και τα γλυκά δε λείπουν ποτέ από το μενού! Πολύ περισσότερο τα cupcakes.

25.10.2015

Φλωρεντία: Μια φορά δεν είναι ποτέ αρκετή

Μπορεί οι συνθήκες τελευταία να μην ευνοούν τα ταξίδια, το μυαλό όμως ανατρέχει σε αναμνήσεις και ξαναζεί. Και κάπως έτσι ήρθε σαν στιγμιότυπο ταινίας μπροστά μου το ταξίδι στη Φλωρεντία. Μια από τις ομορφότερες πόλεις που έχω επισκεφτεί, ένα ταξίδι που σίγουρα θέλω να επαναλάβω.

17.01.2013
Bonjour!

Καλημέρα αλά γαλλικά!

11.05.2013

Ζήσε αυτό που μια φορά συμβαίνει!

Νέο τραγούδι για την Ελευθερία Αρβανιτάκη σε ρυθμό ανάλαφρο και αισιόδοξο, με έντονη δόση ρομαντισμού... Πάντα νικάμε στο τέλος εμείς, οι ευαίσθητοι της γης..

04.06.2013
Ζούμε σε μια πόλη με λάθη

Όλοι ζούμε σε μια πόλη με λάθη.. όποια κι αν είναι αυτή η πόλη, σε όποια χώρα κι αν βρίσκεται κάποια κακώς κείμενα υπάρχουν. Κι αν αυτή η πόλη βρίσκεται στην Ελλάδα, τότε μάλλον τα κακώς κείμενα είναι πολλά, όπως πολλά είναι κι αυτά που δε μας αρέσουν. Τα λάθη ή έστω αυτά που κάποιοι θεωρούμε λάθη μας πληγώνουν και θα θέλαμε να τα αλλάξουμε. Και το χειρότερο είναι ότι αυτά τα λάθη οφείλονται κυρίως στην αμέλεια ή την αδιαφορία των πολιτών, στην έλλειψη ενδιαφέροντος για το κοινό καλό, για το καλό του συμπολίτη μας, για το περιβάλλον, για όσους έχουν ανάγκη, για όσα θεωρούμε δεδομένα και τα περιφρονούμε.

13.02.2013
Ένα πολύχρωμο ταξίδι στην Κεντρική Ευρώπη

Επειδή μια εικόνα ισοδυναμεί με χίλιες λέξεις και για να μη μένουμε μόνο στη λεκτική περιγραφή, ας πάμε ένα σύντομο φωτογραφικό ταξίδι στα ανθισμένα λουλούδια του Στρασβούργου και του Μονάχου.

06.09.2014
Coldplay - A Sky Full Of Stars

Για να ξεκινήσουμε μουσικά και δυναμικά το πρώτο Σαββατοκύριακο του φθινοπώρου!

16.04.2013
Τρία νέα βιβλία

Τα νέα μου αποκτήματα από το παζάρι βιβλίου στη Θεσσαλονίκη, που πραγματοποιείται τον τελευταίο καιρό μέσα στο εμπορικό κέντρο Πλατεία ODEON.

09.02.2015

Πόσες αγκαλιές μπορείς να δώσεις σε ένα παιδί;

Μπορεί η πολλή αγκαλιά να κάνει ένα παιδί να κολλήσει πάνω σου; Μπορεί η συνεχής αγκαλιά της μαμάς και του μπαμπά να το κάνουν να ντρέπεται και να μη θέλει να πάει σε άλλα άτομα; Μπορεί να το κάνουν να μην προσπαθεί να μπουσουλήσει, να περπατήσει, να διεκδικήσει κάτι που θέλει να πάρει; Ισχύει η άποψη των παλιότερων μανάδων, και νυν γιαγάδων, που έλεγαν ότι η πολλή αγκαλιά κάνει τα παιδιά κακομαθημένα; Και τι γίνεται με τα χέρια σου που όλη μέρα πονάνε, τη μέση σου που δεν αντέχει πια, τη στοίβα με τα ρούχα που περιμένουν ασιδέρωτα για μέρες, τα πιάτα στο νεροχύτη ή τα σκορπισμένα παιχνίδια στο πάτωμα;

26.10.2012
Το παζάρι βιβλίου πάει Θεσσαλονίκη

Το παζάρι βιβλίου που λειτουργεί εδώ και 17 χρόνια στην Αθήνα, στην Πλατεία Κλαυθμώνος, διοργανώνεται φέτος για πρώτη φορά και στη Θεσσαλονίκη. Ξεκίνησε τη λειτουργία του χθες 25 Οκτωβρίου και θα διαρκέσει μέχρι την Τρίτη 13 Νοεμβρίου στην HELEXPO (πύλη Χ.Α.Ν.Θ.).

26.01.2014
Nebraska

Μια εξαιρετική ταινία σε ασπρόμαυρο φόντo. Σας την προτείνουμε ανεπιφύλακτα.

22.04.2013
Today's tip

Ξεκινάμε να μετράμε αντίστροφα.. 13 και σήμερα;.. και φτάνουμε στο Πάσχα! Πώς περνάει έτσι ο καιρός;

21.01.2013

Ειρήνη Σκυλακάκη - Wrong Direction

Όπως είπαμε νωρίτερα για να είμαστε δημιουργικοί θα πρέπει να πάψουμε να φοβόμαστε τα λάθη. Άλλωστε μερικές φορές οι λάθος κατευθύνσεις είναι αυτές που μας οδηγούν στην επιτυχία. Αυτό συνέβη και στην Ειρήνη Σκυλακάκη..

21.08.2013
Συνδυάστε αναμνηστικά

Το καλάθι είναι αναμνηστικό των φοιτητικών μου χρόνων. Τότε τα καλάθια ήταν πολύ της μόδας. Τα έβλεπες σε διάφορα σημεία του σπιτιού.

Οι μπαλίτσες είναι αναμνηστικές από ταξίδια - επισκέψεις σε φίλους στο εξωτερικό. Τι ωραία περάσαμε! Μπορώ να έχω κάτι μπροστά μου να τα θυμάμαι κάθε μέρα;

Τα έγγραφα - χαρτόνια - έπαινοι είναι συμμετοχές σε διάφορες δραστηριότητες που κατά καιρούς με σήκωσαν από τον καναπέ. Μη φανταστείτε ότι κέρδισα ποτέ αλλά είναι τιμητικοί για τη συμμετοχή και μόνο.

13.07.2014
Robin Schulz - Willst du

Άλλη μια μουσική πρόταση που έφτασε στο inbox μας από μέλος της παρέας του maresei, πολύ καλοκαιρινή, πολύ "ξαπλώστρα - καφές - ακούς το κύμα να σκάει"...

31.01.2013

Φίλα με ακόμα

Είναι μερικά τραγούδια που δεν τα χορταίνουμε ποτέ κι όσες φορές κι αν τα ακούμε μας φτιάχνουν τη διάθεση.

30.11.2013
TEDx Athens 2013

Ταξίδι σε αχαρτογράφητα νερά. Μέρα πρώτη.

14.02.2013

Ακάκιε, τα μακαρόνια να 'ναι φρέσκα!

Το ενδιαφέρον με τα ζυμαρικά είναι ότι είναι ένα φαγητό πολυδιάστατο: μπορούμε να τα γευτούμε σε διάφορες μορφές, κοντά ή επιμήκη, πλατιά ή ψιλά, βιδωτά, φιογκάκια, ακόμα και πουγκάκια γεμιστά με τυριά ή κρέας.

06.12.2016

Αγιοβασιλάκια Κανελάκια DIY

Πριν συνεχίσω με πολλές ετοιμασίες για τα φετινά Χριστούγεννα, θυμήθηκα πως έχω αρκετές εκκρεμότητες από τα περσινά. Κι επειδή πέρυσι έμεινα πολύ ικανοποιημένη από αρκετά δωράκια που έκανα και από το περιτύλιγμά τους, δεν μπορώ παρά να μοιραστώ μαζί σας μερικές ιδέες.

05.06.2013
Τι να φορέσω;

Φτάνοντας η ώρα εκείνη που έχουμε πια γυρίσει σπίτι, ακούμε ατμοσφαιρική μουσική, χαλαρώνουμε, σκεφτόμαστε τις στιγμές της ημέρας που οδεύει πια προς το τέλος της και τις υποχρεώσεις της επόμενης μέρας και μέσα σ' όλα, έχουμε να ετοιμάσουμε και τα ρούχα... Τι θα φορέσουμε αύριο;

07.02.2016

Dotan - Hungry

Ένα πολύ ευχάριστο μουσικό ξεκίνημα για τη σημερινή μέρα!

15.02.2017

John Verdon: Η λίμνη των λύκων & Νέος διαγωνισμός (ΕΛΗΞΕ)

Πέρασε αρκετός καιρός από την τελευταία φορά που η ανάγνωση ενός καλού βιβλίου συνετέλεσε ώστε να σταματήσω την όποια ασχολία και να αφοσιωθώ στο διάβασμα.